Cliëntondersteuning en cliëntvertrouwenspersoon

Cliëntondersteuning en cliëntvertrouwenspersoon Hoe kunt u de zorg die bij u past het beste organiseren?

De onafhankelijke cliëntondersteuner en cliëntvertrouwenspersonen denken met u mee over hoe u de zorg die het beste bij uw situatie past, goed kunt organiseren. Zo kunt u weloverwogen keuzes maken over uw zorg. Een cliëntondersteuner ondersteunt u of uw naaste met al uw vragen rondom het regelen en de uitvoering van langdurige zorg. Een cliëntvertrouwenspersoon ondersteunt u of uw vertegenwoordiger bij vragen en klachten over onvrijwillige zorg. Hieronder leest u meer over deze vormen van ondersteuning en kunt u bepalen welke vorm u nodig heeft.

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Als u een Wlz-indicatie krijgt, dan kunt u ervoor kiezen om gebruik te maken van onafhankelijke cliëntondersteuning. Het zorgkantoor is hiervoor verantwoordelijk. Het zorgkantoor zorgt ervoor dat voor u cliëntondersteuning beschikbaar is waarop u, al dan niet met behulp van zijn vertegenwoordiger of mantelzorger, een beroep kan doen. Die ondersteuning kan zowel door het zorgkantoor als door een onafhankelijke partij geboden worden.

Wat kan een cliëntondersteuner voor u betekenen?

De cliëntondersteuner kan u helpen om de juiste keuzes te maken bij het ontvangen van zorg die passend is bij uw situatie. U kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen. Hierbij kunt u denken aan:    

  • Informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, verschillende zorgvormen, cliëntrechten en eventuele wachtlijsten.
  • De keuze voor de gewenste zorgaanbieder die het beste past bij uw situatie past.  
  • De invulling van de zorg. U kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij het opstellen van een persoonlijk plan. Hierin legt u vast hoe u uw leven wilt inrichten en wat daarbij voor u de beste zorg is (verblijf in een zorginstelling, een volledig of modulair pakket thuis of persoonsgebonden budget).  
  • Het zorg‐ of ondersteuningsplan. U kunt hulp krijgen bij het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg‐ of ondersteuningsplan. Dit zijn afspraken over de invulling van de zorg die u maakt met uw zorgverlener. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de cliëntondersteuner u tijdens de bespreking met de zorgverlener bijstaat.  
  • Bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder. Wenst u een andere invulling van uw zorgvraag en/of komt u er samen met de zorgaanbieder niet uit? Ook dan kan  een cliëntondersteuner u helpen.

De cliëntondersteuner denkt met u mee over hoe u de zorg die het beste bij uw situatie past goed kunt organiseren. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg. Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee (los van alle partijen) en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk (bijvoorbeeld familie, mantelzorgers en vrijwilligers) bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent het zorgaanbod in uw buurt.

U hoeft niet voor de cliëntondersteuning te betalen.

Waar kunt u terecht?

U kunt zelf kiezen van welke organisatie u cliëntondersteuning wilt ontvangen en u kunt rechtstreeks contact opnemen met de betreffende organisatie.

Klanten van Menzis vinden hier meer informatie en Zilveren Kruis klanten verwijzen we graag naar deze pagina.

Cliëntenvertrouwenspersonen Wet Zorg & Dwang

De Wet Zorg en Dwang (Wzd) is sinds 1 januari 2020 van kracht. Het doel van deze wet is: ‘Geen onvrijwillige zorg, tenzij het écht niet anders kan’. Wat deze wet inhoudt? Uw rechten als cliënt zijn belangrijk. Er kan niet zomaar zonder u beslist worden! Om u als cliënt en/of uw vertegenwoordiger te ondersteunen bij passende zorg kunt u (gratis) een beroep doen op een cliëntenvertrouwenspersoon Wzd. 

Bij Zorggroep Meander kunt u contact opnemen met Welmoed van der Goot. Zij staat open voor uw vragen, problemen of klachten over ongewenste dwang of bijvoorbeeld over onvrede over uw woon- en leefomstandigheden. De cliëntenvertrouwenspersoon staat voor u klaar. Ze werkt onafhankelijk en de gesprekken zijn vertrouwelijk! Ook kunt u het centrale nummer van Quasir bellen, om in contact te komen met de cliëntenvertrouwenspersoon: 085-4874012.

Welmoed van der Goot 
Telefoonnummers: Welmoed: 06 82457332
E-mailadres: welmoedvandergoot@quasir.nl 

Analyse onvrijwillige zorg

Lees hier de analyse onvrijwillige zorg.