"Goed luisteren is de essentie van zorg"

"Goed luisteren is de essentie van zorg" Het verhaal van Beate Fehrmann

In een ‘vorig leven’ was Beate Fehrmann kapster. In 2006, op haar 37e, trok ze de stoute schoenen aan en begon ze aan haar omscholing. In 2019 rondde ze zelfs haar hbo-opleiding Verpleegkunde af. Inmiddels is ze wijkverpleegkundige en coacht ze het team van woonservicecentrum  Kloosterheerd in Ter Apel.

Haar interesse in een baan in de zorg ontstond toen intensieve zorg voor haar ouders nodig werd. “Toen ik besloten had om de switch te maken, kon ik gelukkig terecht bij Zorggroep Meander. Zij hebben me een kans gegeven met een leer-werkplek in Kloosterheerd. Ik ben onderaan begonnen en al werkend mijn diploma gehaald. Ik werd EVV’er en had in de functie een aantal ‘eigen’ cliënten. Die combinatie vond ik heerlijk: ‘aan het bed staan’ met wat extra verantwoordelijkheid.”

Luisteren en oprechte interesse

“Wat mij zo aantrok in de zorg? Nou, dat klinkt misschien gek, maar vooral níet het zorgen voor mensen! Nee, wat ik zo leuk en belangrijk vind is de communicatie met mensen. Contact met hen maken, goed luisteren naar wat hen bezig houdt, een vertrouwensband opbouwen. Bewoners voelen feilloos aan of je oprecht geïnteresseerd bent. Mijn eigen moeder had afasie, een taalstoornis waardoor ze niet meer kon spreken. Toch kon ze nog dingen duidelijk maken, als je maar goed naar haar keek! Het is een begrijpelijke reactie om van zo iemand zaken te willen overnemen, maar je moet juist nog beter kijken en luisteren. Dát is voor mij de essentie van zorg. En soms is niks zeggen óók zorg…”

Goed luisteren en communiceren, dat is de essentie van zorg

Van verzorgingshuis naar woonservicecentrum

Ondertussen kwam er in Kloosterheerd een ingrijpende verandering aan: het verzorgingshuis werd een woonservicecentrum. “Het doel was om de regie terug te geven aan de bewoners. Zij kunnen in het ‘nieuwe’ Kloosterheerd zelfstandig wonen. Voorheen trok er als het ware een optocht van karren door de gangen: met de was, maaltijden, post en medicijnen. Er is nu alleen nog een schoonmaakwagen!” Want bewoners eten in het restaurant en krijgen naar behoefte verdere zorg. Beate startte in 2016 met de hbo-opleiding tot verpleegkundige. In 2019 studeerde ze af en ze geeft nu leiding aan het team van Kloosterheerd. “De werkwijze in het woonservicecentrum was wennen voor het hele team. Als je de wensen en behoeften van een client moet vertalen in een zorgplan, wordt goed luisteren naar de cliënt nóg belangrijker. Maar iedereen heeft het opgepakt, ik ben trots op hoe we dat hier gedaan hebben.”

Een groot huishouden

Beate vindt: Heb je ambitie? Ga ervoor! Ze is er zelf een goed voorbeeld van. Lachend omschrijft ze haar huidige baan lachend als het runnen van een huishouden met 75 leden. “Ik moet van veel zaken op de hoogte zijn, tot en met de financiering van hulpmiddelen aan toe. Gelukkig hebben we veel vrijheid in hoe we ons werk invullen voor iedere bewoner.” Ook al is zij verantwoordelijk voor dat grote huishouden, Beate vindt: “dit is het huis van de bewoners en wij staan hen ten dienste. Ze  weten dat ze altijd bij me terecht kunnen, ook met kleine dingen. En ze weten ook dat ik erop terug kom en woord houd. Wij zijn hier om de laatste jaren van hun leven mooi te maken. Dus niks moet hier en alles mag. Ik krijg weleens de vraag van een bewoner: mag ik een nacht wegblijven? Natuurlijk mag dat! Als we het maar wel even weten.”